ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ДЛЯ 1-4, 8-9 КЛАСІВ НА 2024-2025 Н.Р.
«Погоджено» на засіданні педагогічної ради Гукливської гімназії від 30.08. 2024р. протокол №1
|
«Затверджую» Директор Гукливської гімназії Воловецької селищної ради Закарпатської області _____________ В.Гребеняк 30.08.2024р. |
Освітня програма
Гукливської гімназії
Воловецької селищної ради
Мукачівського району
Закарпатської області
с. Гукливий, 2023 р.
Розділ 1
Призначення школи та засіб її реалізації
Призначення школи полягає в наданні якісної повної загальної освіти дітям шкільного віку мікрорайону школи, забезпеченні їх всебічного розвитку, виховання і самореалізації особистості яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
Досягнення цієї мети забезпечується шляхом формування ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності.
Спільними для всіх компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
Основним засобом реалізації призначення загальноосвітнього закладу є засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту загальноосвітніх програм. У той же час заклад має у своєму розпорядженні додаткові засоби реалізації свого призначення, а саме
-
уведення в навчальний план предметів і курсів, що сприяють загальнокультурному розвитку особистості та формують гуманістичний світогляд;
-
надання учням можливості спробувати себе в різних видах діяльності (інтелектуальної, трудової, художньо-естетичної тощо);
-
поглиблене вивчення окремих предметів;
-
надання учням можливості вибору профілю навчання, темпу засвоєння навчального матеріалу;
-
оригінальна організація навчальної діяльності, інтеграція навчальної та позанавчальної діяльності;
-
надання широкого спектра додаткових освітніх програм і додаткових освітніх послуг.
Освітня програма, що реалізується в закладі, спрямована на: формування в учнів сучасної наукової картини світу; виховання працьовитості, любові до природи; розвиток в учнів національної самосвідомості; формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства; інтеграцію особистості в систему світової та національної культури; рішення задач, формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві; виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави; створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм; формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.
Реалізація освітньої програми школи здійснюється через два рівні освіти:
початкова освіта тривалістю чотири роки;
базова середня освіта тривалістю п’ять років.
Розділ 2
Опис «моделі» випускника школи
Модель випускника Нової Української Школи – це необхідна основа для сміливих і успішних кроків у своє майбутнє. Всі інші здобутки у сфері компетентності може принести людині лише наполеглива цілеспрямована праця, бажання вчитися і ділитися досвідом з іншими.
Випускник школи має міцні знання і вміло користується ними. Знання та вміння отримані учнем тісно взаємопов’язані з його ціннісними орієнтирами.
Набуті життєві компетентності випускник вміло використовує для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Він вміє критично мислити, логічно обґрунтовувати позицію, виявляти ініціативу, творити, вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення.
Наш випускник – це передусім людина творча, з великим потенціалом саморозвитку та самореалізації, широким спектром особистості:
-
випускник школи добре проінформована особистість;
-
прагне до самоосвіти та вдосконалення;
-
готовий брати активну участь у суспільно-культурному житті громади, держави;
-
є свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;
-
свідомо ставиться до свого здоров’я та довкілля;
-
мислить креативно, використовуючи увесь свій творчий потенціал.
Випускник компетентний у ставленні до життя — реалізує себе через самопізнання, саморозуміння та інтелектуальну культуру.
Випускник початкових класів має знання, уміння та навички, передбачені стандартом початкової освіти. Він упевнений у собі, старанний, працелюбний, самостійний, дисциплінований, вмотивований на досягнення успіху, вміє слухати і чути, критично мислити і має почуття самоконтролю, навички навчальної діяльності, культуру поведінки і мови, основи особистої гігієни і здорового способу життя.
Випускник базової основної школи володіє певними якостями і вміннями на рівні вимог державних освітніх стандартів успішно засвоює загальноосвітні програми з усіх предметів шкільного навчального плану; має систему розумових навичок (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію, визначення головного); володіє основами комп’ютерної грамотності; знає свої громадянські права і вміє їх реалізувати;оцінює свою діяльність з погляду моральності та етичних цінностей; дотримується правил культури поведінки і спілкування; веде здоровий спосіб життя; готовий до форм і методів навчання, використовуваних у старших класах.
Наш випускник - свідомий громадянин і патріот своєї країни, готовий до сміливих і успішних кроків у майбутнє.
Розділ 3
Цілі та задачі освітнього процесу школи
Цілі та задачі освітнього процесу на кожному рівні реалізації освітніх програм повинні бути обумовлені "моделлю" випускника, призначенням і місцем школи в освітньому просторі міста, району, мікрорайону. Вони повинні бути сформульовані конкретно, бути вимірними, досяжними, визначеними за часом, несуперечливими по відношенню одна до одної. Інакше кажучи, відповідати загальним вимогам, що пропонуються до визначення цілей і задач.
Перед школою поставлені такі цілі освітнього процесу:
1.Забезпечити засвоєння учнями обов'язкового мінімуму змісту початкової, основної, загальної освіти на рівні вимог державного освітнього стандарту;
2.Гарантувати наступність освітніх програм усіх рівнів;
3.Створити основу для адаптації учнів до життя в суспільстві, для усвідомленого вибору та наступного засвоєння професійних освітніх програм;
4.Формувати позитивну мотивацію учнів до навчальної діяльності;
5.Забезпечити соціально-педагогічні відносини, що зберігають фізичне, психічне та соціальне здоров'я учнів;
6. Підвищення кваліфікації педагогічних працівників шляхом своєчасного та якісного проходження курсів перепідготовки;
7.Проведення атестації та сертифікації педагогів;
8.Цілеспрямоване вдосконалення навчально-матеріальної бази школи.
Розділ 4
Навчальний план та його обґрунтування
Програма початкової освіти окреслює підходи до організації єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової освіти.
Початкова освіта здобувається з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Програма визначає загальний обсяг навчального навантаження на тиждень, забезпечує взаємозв’язки окремих предметів, курсів за вибором, їх інтеграцію та логічну послідовність вивчення які будуть подані в рамках навчальних планів:
для 1 класу- Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти (1-2 та 3-4 класів), розробленої під керівництвом О.Савченко та затвердженою наказом МОН України від 12.08.2022 № 743-22
2,3,4-го класу у відповідності до Державного стандарту початкової освіти (постанова КМУ від 21.02.2018 № 87) та Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти (1-2 та 3-4 класів), розробленої під керівництвом Р.Шияна та затвердженою наказом МОН України від 12.08.2022 № 743-22
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
мовно-літературна - включає українську мову та літературу, іноземну мову (англійська);
-
математична - спрямована на формування математичної та інших ключових компетентностей;
-
природнича - має на меті формування компетентностей в галузі природничих наук, основи наукового світогляду, становлення відповідальної природоохоронної поведінки у навколишньому світі;
-
технологічна - формування компетентностей в галузі техніки і технологій, здатності до зміни навколишнього світу засобами сучасних технологій;
-
інформативна - формування інформаційно-комунікаційної компетентності, здатності до розв’язання проблем з використанням цифрових пристроїв для розвитку, самовираження, здобуття навичок безпечної діяльності в інформаційному суспільстві;
-
соціальна і здоров’язбережувальна - формування соціальної компетентності, активної громадянської позиції, підприємливості, розвиток самостійності, застосування моделі здорової та безпечної поведінки, збереження власного здоров’я та здоров’я інших;
-
громадянська та історична - формування громадянської та інших компетентностей, готовності до змін шляхом осмислення зв’язків між минулим і сучасним життям, активної громадянської позиції, набуття досвіду життя в соціумі з урахуванням демократичних принципів;
-
мистецька - формування цінностей у процесі пізнання мистецтва та художньо-творчого самовираження, поваги до національної та світової мистецької спадщини;
-
фізкультурна - формування мотивації до занять фізичною культурою і спортом для забезпечення гармонійного фізичного розвитку, вдосконалення життєво необхідних рухових умінь та навичок.
Мовно-літературна освітня галузь реалізується через предмети: українська мова, українська література, іноземна мова(англійська). Математична освітня галузь через предмет – математика. Природнича, технологічна, інформативна, громадянська, історична та мистецька (окремі предмети «образотворче мистецтво», «музичне мистецтво» та «інформатика») реалізується через інтегрований предмет – «Я досліджую світ». Фізкультурна галузь реалізується через предмет – фізична культура.
РОБОЧИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
Гукливської гімназії
НА 2024-2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
(1-4-і класи)
Навчальні предмети | 1 | 2 | 3 | 4 | Разом |
Навчається учнів | 12 | 28 | 20 | 17 | 77 |
Українська мова | 5 | 5 | 5 | 5 | 20 |
Англійська мова | 2 | 3 | 3 | 3 | 11 |
Математика | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 |
Я досліджую світ* | 7 | 7 | 7 | 7 | 28 |
Інформатика | 0 | 1 | 1 | 1 | 3 |
Мистецтво** | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Фізична культура *** | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Усього | 19+3 | 21+3 | 22+3 | 22+3 |
84+12 |
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
20 | 22 | 23 | 23 | 96 |
Сумарна кількість навчальних годин (без урахування поділу класів на групи) |
22 | 24 | 25 | 25 | 96 |
Поділ класів на групи | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 |
Разом | 22 | 29 | 25 | 25 | 101 |
Програмою визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання, коротко вказано відповідний зміст кожного навчального предмета чи інтегрованого курсу. Зміст програми має потенціал для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей, передбачених стандартами початкової освіти. Спільними для всіх ключових компетентностей є такі вміння: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.
Враховуючи інтегрований характер компетентності, у процесі реалізації Типової освітньої програми використовуються внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки, які сприяють цілісності результатів початкової освіти та переносу умінь у нові ситуації.
Розподіл навчальних годин за темами, розділами, вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у програмі.
Освітня програма базової середньої освіти (8-9 класи) окреслює організацію закладом єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти і складена відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405, додаток №1 ) .
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальний план основної школи передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Він охоплює інваріантну складову, сформовану на державному рівні та варіативну складову.
Освітня галузь мови і літератури у навчальних планах реалізується через окремі предмети "Українська мова", "Українська література", "Іноземна мова (англійська)", «Зарубіжна література».
Освітня галузь «Мистецтво» реалізується через окремі курси: «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво» в 7 класах та «Мистецтво» у 8-9 класах.
РОБОЧИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
Гукливськогої гімназії
НА 2024-2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
(8-9 -і класи)
Освітні галузі | Навчальні предмети | 8-Б | 9-А | 9-Б |
Навчається учнів | 28 | 18 | 16 | |
Мови і літератури | Українська мова | 2 | 2 | 2 |
Українська література | 2 | 2 | 2 | |
Англійська мова | 3 | 3 | 3 | |
Зарубіжна література | 2 | 2 | 2 | |
Суспільствознавство | Історія України | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
Всесвітня історія | 1 | 1 | 1 | |
Основи правознавства | 0 | 1 | 1 | |
Мистецтво* | Музичне мистецтво | 0 | 0 | 0 |
Образотворче мистецтво | 0 | 0 | 0 | |
Мистецтво | 1 | 1 | 1 | |
Математика | Алгебра | 2 | 2 | 2 |
Геометрія | 2 | 2 | 2 | |
Природознавство | Біологія | 2 | 2 | 2 |
Географія | 2 | 1,5 | 1,5 | |
Фізика | 2 | 3 | 3 | |
Хімія | 2 | 2 | 2 | |
Технології | Трудове навчання | 1 | 1 | 1 |
Інформатика | 2 | 2 | 2 | |
Здоров’я і фізична культура | Основи здоров’я | 1 | 1 | 1 |
Фізична культура** | 3 | 3 | 3 | |
Разом | 28,5+3 | 30+3 | 30+3 | |
Всього без врахування фізичної культури | 28,5 | 30 | 30 | |
Гранично допустиме навчальне навантаження |
33 | 33 | 33 | |
Всього (без урахування поділу класів на групи) | 32,5 | 33 | 33 | |
Проділ класів на групи | 6 | 0 | 0 | |
Всього з урахуванням поділу класів на групи | 37,5 | 33 | 33 |
Розділ 5
Особливості організації освітнього процесу та застосовування
в ньому педагогічних технологій
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку: формування компетентностей; розвитку компетентностей; перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей; корекції основних компетентностей; комбінований урок.
Також передбачені екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, лекції конференції, форуми, спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо. В класах НУШ активно використовується групова робота, робота з LEGO, створення леп буків. Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, забезпечуючи досягнення очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах з предмету. Перевірка та оцінювання досягнення компетентностей здійснюватися у формі заліку, співбесіди, контрольного навчально-практичного заняття.
У закладі широко впроваджуються інформаційно-комунікативі технологій. Застосування ІКТ в освітньому процесі базується на загальному розумінні зміни ролі інформації та принципах інформаційної взаємодії в різних напрямках освітньої діяльності. Це дозволяє формувати позитивну мотивацію учнів до навчальної діяльності, критичне і логічне мислення, вміння приймати рішення, співпрацювати в команді, бути конкурентоздатними та впевненими особистостями
Серед використовуваних засобів: мультимедійні презентації, мультимедійні карти, проекти, онлайн-тести, віртуальні екскурсіх, програмовані засоби навчення та інше.
Вчителі не тільки самі активно використовувують інтернет-ресурси (середовище «Мій клас» Classroom) , сучасні інформаційні технології, але й забезпечують їх активне використання учнями.
Розділ 6
Показники (вимірники) реалізації освітньої програми
Рівень досягнень учнів буде вивчатись: шляхом моніторингу знань, умінь і навичок з окремих предметів; проведення контрольних випробувань учнів; участі учнів школи у предметних олімпіадах різного рівня, Всеукраїнських інтелектуальних конкурсах та турнірах; аналізу результатів участі учнів у ДПА .
Розділ 7
Програмно-методичне забезпечення освітньої програми
Для виконання освітніх програм школи на 2023/2024 навчальний рік передбачено використання, затверджених Міністерством освіти і науки України, навчальних програм з усіх предметів інваріативної частини; курсів за вибором ,гуртків варіативної складової, що забезпечує інтеграцію загальноосвітніх (основних і додаткових) програм, у єдину освітню програму, що дозволяє одержати запланований результат освіти .
Розділ 8
Кадрове забезпечення освітньої діяльності
Заклад освіти в 2024-2025 навчальному році повністю забезпечена педагогічноми працівниками. Викладання ведуть 23 вчителі предметники. В школі працюють практичний психолог та соціальний педагог, педагог-організатор та вихователь групи подовженого дня (0,5 ставки), 2 асистенти вчителя в інклюзивних класах. Гурткову роботу веде керівник гуртка (0,5 ставки). Всі педагогічні працівники пройшли курсову перепідготовку, а вчителі 1-7 класів відповідні курси для роботи в НУШ.
Розділ 9
Матеріально-технічне забезпечення закладу освіти
Навчання в закладі освіти в 2024-2025 н.р. проводитиметься в 15 класних приміщеннях, функціонує кабінет інформатики, математики, фізики. Заклад підключений до мережі Інтернет.
Наявна шкільна їдальня. Всі приміщення школи забезпечені шкільними меблями.
Заклад освіти забезпечений підручниками.
Розділ 10
Структура 2024-2025 навчального року
Початок та закінчення навчального року.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту»
2024-2025 навчальний рік розпочнеться 2 вересня 2024 року святом – День знань - і закінчиться 31 травня 2025 року.
-
Поділ на семестри:
Навчальні заняття для учнів 1-9 класів організовуються за семестровою системою:
І семестр з 02 вересня по 27 грудня 2024 року,
ІІ семестр з 13 січня по 31 травня 2025 року.
-
Проведення канікул:
Впродовж навчального року для учнів 1-9 класів проводяться канікули:
-
Осінні – з 26 жовтня по 03 листопада 2024 року,
-
Зимові – з 28 грудня 2024 року по 12 січня 2025 року,
-
Весняні – 22 березня по 30 березня 2025 року,
-
Додаткові канікули для 1класу – 08 лютого по 16 лютого 2025 року.
Школа працює в режимі п’ятиденки з двома вихідними – субота, неділя. Навчальні заняття проводяться в одну зміну з 830 до 1500 і регламентуються розкладом уроків, затвердженим директором школи. Упродовж навчального дня проводиться дві великі перерви по 20 хвилин.
Для учнів 3,4-х класів в закладі освіти діє група подовженого дня (0,5 ставки). Група продовженого дня: 1320 – 1620.
В 2024-2025 навчальному році продовжують роботу гуртки: «Виготовлення виробів з бісеру», «Флористика та фітодизайн інтерєру».